Banner

Banner

onsdag 13 juni 2012

Simhopp, reportage och en egen Ask

Skulle du kunna tänka dig att skänka något till prisutdelningen i simhopps-SM i Karlskoga? Du vet Anna Lindberg, Ulrika Knape och gänget?

Den frågan fick jag för ett tag sedan av en trogen kund och trevlig prick och direkt så kände jag att JA, det vill jag. När framförhållningen dessutom var så god så ville jag dessutom passa på att göra en specialskål, en simhopparskål, istället för att plocka något ur butiken.

Det slutade med en shellackrelief med den klassiska japanska vågen. Och min bästaste glasyr Petra. Stark som berget, snygg som få och pålitlig som ett atomur.




Det ringde en reporter. Det var nån företagartidning och trots att personen har ringt två gånger och presenterat sig så kan jag ändå inte komma ihåg vad den heter. Hur som helst så kommer hon hit imorgon och gör reportage. Bäst att gå ut i verksta'n och kontrollera graden av respektabelhet. Skoj!

När trädgårdsstyrelsen från Adolfsberg var här i måndags fick jag äntligen klart för mig vad det oidentifierade trädet var för sort. När vi flyttade hit vad det bara ett litet ogräs i en vinbärsbuske som jag dessutom klippte bort. Sen dog vinbärsbusken och det lilla ogräset fick ta plats istället. Med tanke på den växtkraft ogräset hade så trodde jag att det var nån sketen sälg eller nåt annat skräpträd men styrelsen berättade att det var en Ask.

Hur kan man då bli så glad för en Ask? JO! Förra sommaren var vi, i vanlig ordning, på semester på Höga Kusten och hamnade på ett ställe som hette Villa Fraxinus. En fantastiskt anläggning och en upplevelse utöver det vanliga för både trädgårds-, arkitektur- och konstintresserade. Namnet kom från det vårdträd som växte på innergården; en Ask eller en Fraxinus Excelsior.

Inte nog med det, stället var till salu för ett humant pris och vi var extremt nära att köpa hela skiten. Börja om på nytt med en lockande och etablerad verksamhet i en del av Sverige som vi älskar.

Villa Fraxinus

Kunde ha blivit herr Fraxinus

Villa Fraxinus

Framför The Big Fraxinus Excelsior (Villa Fraxinus)

Villa Fraxinus

Vi fegade ur. Fast nu har vi vår egen Villa Fraxinus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar